Sisäänheittäjä. Se on otsikon painava rooli verkkojutussa. Digikirjoittamisessa otsikon merkitys korostuu, sillä se on usein ainoa elementti, jonka lukija näkee kokonaan hakukoneen listauksessa tai sosiaalisen median kanavissa. Päätös lukea juttu on siis herätettävä otsikolla. Näillä vinkeillä pääset alkuun.
1. Tiedä, kenelle kirjoitat
Kirjoittajan tärkein sääntö kuuluu: ajattele lukijaa. Mieti, kenet haluat tekstilläsi tavoittaa ja otsikoi sen mukaisesti. Eläinlääkärien ammattikunta, voimistelua harrastavat teinipojat ja kosmetiikkauutuuksista kiinnostuneet trendsetterit etsivät erilaista tietoa – ja käyttävät erilaista kieltä. Ymmärtääkö todennäköinen lukijasi otsikon kaikki sanat ja mahdolliset viittaukset? Entä mikä on postauksesi tarkoitus: informoida, viihdyttää vai ehkä opettaa lukijaa? Antaahan otsikko varmasti vihjeen jutun sisällöstä ja sävystä jo otsikossa? Aiheeltaan vakavaa juttua ei kannata otsikoida vitsaillen, ja päinvastoin.
2. Käytä avainsanoja
Todennäköisesti suurin osa lukijoista tulee juttuusi joko sosiaalisen median tai hakukoneen, käytännössä Googlen, kautta. Verkossa ennen lukijaa täytyy vakuuttaa hakukone. Kun käytät otsikossa juttusi avainsanoja – eli niitä asioita, joita juttu käsittelee – Google nostaa sitä herkemmin esiin hakutuloksissa. Jos juttu esimerkiksi käsittelee havumetsien vaikutusta ihmisen terveyteen, käytä sanoja ‘metsä’ ja ‘terveys’ jo otsikossa.
3. Kerro uutinen
Uusi tieto koukuttaa. Jos jutussasi on tuoretta, lukijalle merkittävää tietoa, kerro asia jo otsikossa.
4. Herätä tunne
Otsikko, joka saa nauramaan, liikuttumaan, ärsyyntymään tai yllättymään, klikataan todennäköisemmin auki kuin kädenlämpöinen lausahdus. Kumpi on tehokkaampi: ”Allergiat ovat lisääntyneet” vai “Olemme allergisempia kuin koskaan – ja se on oma syymme”?
5. Lupaa ratkaisu
Yksinkertainen otsikko, joka lupaa vastauksen ongelmaan, on tehokas: ”Näin selviät lentokentän turvatarkastuksesta alle vartissa”. Olennaista tietysti on luvata lukijalle ratkaisu ongelmaan, jonka hänellä todennäköisesti on.
6. Käytä numeroita
Numerot toimivat (siihen luottaa myös tämän jutun otsikko). ”Kolme uutta tapaa tarjoilla varhaisperunat” koukuttaa konkreettisuudella – ja lupauksella listamuotoisesta jutusta, joka on selkeä ja nopea lukea.
7. Esitä kysymys
Kun kysyt kysymyksen, lukija haluaa kuulla myös vastauksen. Kokeile vaikkapa näitä tapoja: ”Nämä linnut laulavat kaupungissa – montako tunnistat?” ”Miksi kahvi pissattaa enemmän kuin tee?”
8. Pomi yksityiskohta jutusta
Norpan täpärästi välttämä karu kohtalo saattaa olla yksi juonne kertomassasi (kuvitteellisessa) laajemmassa tarinassa, joka kertoo vaikkapa norppien pesimisestä. Yksityiskohdasta syntyy kuitenkin usein puhutteleva otsikko, esimerkiksi tähän tapaan: ”Kuinka yksi virhe melkein tappoi norpan sukupuuttoon”.
9. Vältä kliseitä
”Onkimisen sietämätön keveys” ja ”Paljon melua metsästä” eivät ole olleet näppäriä sanaleikkejä pariinkymmeneen vuoteen. Nokkeloiva otsikkotyyppi muuttuu kliseeksi erityisen nopeasti verkossa. Pari vuotta sitten monet saitit suosivat ”Tämä köyhä tyttö sai syntymäpäivälahjaksi vesivärit – et ikinä usko mitä seuraavaksi tapahtui” -henkisiä uteliaisuuteen vetoavia otsikoita. Yliviljeltynä otsikointitapa menetti tehonsa parissa kuukaudessa. Jos itse ärsyynnyt ja jätät klikkaamatta, kun törmäät muodikkaaseen otsikkoon Facebookissa, muutkaan tuskin vaivautuvat lukemaan niin otsikoitua juttua.
10. Ole napakka
Otsikoi mieluummin niukasti kuin lavertelevasti. Se, että kiteytät otsikkoon jutun olennaisimman ajatuksen, toimii hyvänä testinä itse jutulle: onko tekstilläsi niin selkeä aihe, että sen pystyy muotoilemaan napakasti ja kiinnostavasti otsikkoon? Huomaa, että ”Pohdintaa järvien tilasta” -tyyppinen ylimalkainen horina ei toimi koskaan, vaikka lyhyt onkin. Mieti myös tätä: jos – ja kun – juttua lukee mobiilissa, jakautuuko otsikko pienellä näytöllä kovin monelle riville? Silloin se on liian pitkä.
+1 Puhu totta
Kiinnostuksen herättävällä otsikolla ja klikkiotsikolla on vissi ero. Jutun sisällössä on oltava katetta otsikolle, muuten lukija pettyy eikä palaa lukemaan juttujasi.